.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي امروز


جام جم
«ما و نخبگان» عنوان يادداشت روز روزنامه جام جم به قلم دكتر علي دارابي است كه در آن مي‌خوانيد:
از مهمترين مؤلفه‌هاي اقتدار ملي يك كشور ميزان نيروهاي متخصص، تحصيلكرده، دانشمندان و نظريه‌پردازان آن است. به هر ميزان نخبگان يك كشور بالاتر باشند به همان ميزان در توسعه و توسعه‌نيافتگي آن مي‌توان به داوري نشست. امروزه نيز ميزان مقالات علمي و پژوهشي درج شده در نشريات معتبر علمي بين‌المللي خود شاخصه توليد و اشاعه علم و نظريه است و در ترسيم چهره علمي، خردگرا و عقلاني يك كشور در فضاي بين‌الملل بسيار تأثيرگذار است.


اعتماد
«خصوصي سازي يا اختصاصي سازي» عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم سارا پي رزم است كه در آن مي‌خوانيد:
چندي است خبر خريداري سهام مخابرات توسط کنسرسيوم اعتماد مبين متشکل از شرکت توسعه اعتماد (سهامي عام) و شرکت گسترش الکترونيک مبين ايران (سهامي خاص) و شرکت شهريار مهستان (سهامي عام) در صدر اخبار مطبوعات و ديگر رسانه‌هاي گروهي قرار دارد. متعاقب آن بسياري چه از جرگه سياسيون و چه اقتصاددانان و فعالان سياسي، معامله يادشده را حرکتي خلاف جهت سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي و به عبارتي ديگر امر «خصوصي سازي» دانستند.


رسالت
«بيم‌ها و اميد‌هاي مبارزه با مفاسد اقتصادي» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندري است كه در آن مي‌خوانيد:
فردا دومين جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در دولت دهم تشکيل مي شود. وصول مطالبات معوق بانکها به عنوان اولين و مهمترين دستور، روي ميز کار اين ستاد قرار دارد. جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي به دليل تعلل در معرفي معاون اول رئيس جمهور با چند ماه تاخير برگزار مي شود. گفتني است جلسه هفته پيش اين ستاد نيز به دليل مسافرت رحيمي به چين لغو شد.
فردا دومين جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در دولت دهم تشکيل مي شود. وصول مطالبات معوق بانکها به عنوان اولين و مهمترين دستور، روي ميز کار اين ستاد قرار دارد.


آفتاب يزد
«به بهانه يك پناهندگي!» عنوان سرمقاله روزنامه آفتاب يزد است كه در آن مي‌خوانيد:
پناهندگي نرگس كلهر به كشور آلمان، نخستين پناهندگي يك ايراني به كشورهاي خارجي نبود و مهدي كلهر ـ مشاور احمدي‌نژاد ـ هم اولين مقام ايراني نيست كه يكي از فرزندانش تصميم به جدا كردن خط سياسي خود از پدرش گرفته است. اما آنچه كه خبر جديد را نسبت به نمونه‌هاي قبلي متفاوت مي‌سازد ناشي از اعجاز رسانه‌هاست. تنها چند ساعت بعد از انتشار خبر اين پناهندگي، بعضي از سايت‌ها متن مناظره مهدي كلهر با حسين مرعشي را در اختيار مخاطبان خود قرار دادند. در اين مناظره، مشاور احمدي‌نژاد به ملامت تعدادي از سياستمداران رقيب پرداخت كه به ادعاي او، مراقبت كامل نسبت به تربيت فرزندانشان نداشته‌اند. كلهر به اين سياستمداران توصيه كرد كه «اين گروه استراحت كنند و نظاره كنند و به عنوان مشاورِ فرزندان خودشان، ببينند كه اينها چه كار مي‌كنند».


كيهان
«مذاكره بي سقف و كف!» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم حسين شريعتمداري است كه در آن مي‌خوانيد:
ديدار «صحنه سازي شده» ويليام برنز معاون وزير خارجه آمريكا و نماينده اين كشور در گروه 1+5 با دكتر جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و رئيس هيئت مذاكره كننده ايراني كه در حاشيه اجلاس ژنو صورت پذيرفت، «گمانه»‌هاي برخاسته از ابهام و «تفسير»‌هاي بي پايه و اساسي را در داخل و خارج كشور به دنبال داشت. مقامات آمريكايي و متحدان اروپايي آنها، از اين ديدار به عنوان اولين گام ايران براي «مذاكره مستقيم با آمريكا» ياد كردند و آن را «بزرگترين دستاورد» اجلاس ژنو ناميدند كه به گفته آنان، اگرچه «غيرهسته اي» بود ولي اهميتي بارها فراتر از پيروزي هسته اي بر ايران داشت! در داخل كشور اما، اين ديدار با دو نگاه متفاوت- بخوانيد متضاد- روبرو شد.


ابتكار
«چرا گروهي لزوم آرامش در جامعه را انکارمي کنند؟» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم فضل الله ياري است كه در آن مي‌خوانيد:
حوادث پس از انتخابات درفضاي عمومي کشور از سوي افراد و رسانه‌هاي خاص با واکنش‌هاي متفاوتي روبرو شد. يکي از اين واکنش‌ها سکوت کامل خبري و انکار حوادث اتفاق افتاده از سوي رسانه ملي و مطبوعات همسو با آن بود. اين واکنش در روزهاي نخستين شکل مضحکي به خود گرفته بود به گونه اي که خود رسانه ملي را به کاريکاتوري تبديل کرده بود که گويي خبرهايش را بايد شنيد و البته وارونه درک و تفسير کرد. روي آوردن انبوه مخاطبان صدا و سيما در حوادث و نارآمي‌هاي پس از انتخابات وجهه اي خاص به برخي از شبکه‌هاي خبري خارجي داده بود و آنگاه صدا و سيما به خود آمد و اخباري از اين دست پخش کرد که در برابر اطلاعاتي که مردم از رسانه‌هاي ديگر کسب کرده بودند جز"خبر سوخته " معنايي نداشت.


جمهوري اسلامي
«گزارش گلدستون مفيد اما ناكافي» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد:
عليرغم اعتراض رژيم صهيونيستي مانع تراشي‌هاي حاميان آمريكايي و اروپايي اين رژيم و رفتار خائنانه جناح سازشكار عرب گزارش « ريچارد گلدستون » درباره جنايات صهيونيستها در غزه روز جمعه در شوراي حقوق بشر سازمان ملل به تصويب رسيد. اين گزارش با 25 راي موافق 6 راي مخالف و 11 راي ممتنع درحالي به تصويب رسيد كه طبق گزارشات منتشر شده آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي تلاش شديدي را براي ممانعت از تصويب اين گزارش و يا حداقل به تعويق انداختن آن به عمل آوردند.


دنياي اقتصاد
«به نفع مردم يا به ضرر مردم؟» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم محمدصادق جنان‌صفت است كه در آن مي‌خوانيد:
اين روزها، ميليون‌ها آموزگار، كارگر و كارمند ايراني با دلواپسي موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها را پيگيري مي‌كنند و يك پرسش اساسي دارند: اجراي اين قانون - در صورت تصويب - به نفع مردم يا به زيان مردم است؟
همين پرسش را توليدكنندگان نيز دارند و با نگراني مي‌پرسند آيا قيمت تمام شده توليد پس از اجراي قانون با كدام نرخ افزايش خواهد يافت؟ البته شماري از سياسيون درون جبهه اصولگرايي نيز بيم دارند كه اجراي اين قانون ممكن است نارضايتي ايجاد كند.


سرمايه
«تورم و افزايش هزينه‌ها مانع رشد اقتصادي پايدار» عنوان سرمقاله روزنامه سرمايه به قلم شاهين شايان آراني است كه در آن مي‌خوانيد:
در دنياي امروز نکته اي که به آن توجه ويژه اي مي شود آن است که با پول ديگران حرکت و کار کنيم و با سرمايه ديگران و پول خود خلق ارزش کنيم و ارزش افزوده اي که سهم ما است را به دست آوريم و سرمايه دار خارجي نيز سود خود را به هر کجا مي خواهد ببرد. مثلاً علاوه بر 300 تومان خود 600 تومان منابع خارجي را به کار ببريم و 900 تومان منابع خود را بالا برده و ارزش افزوده بيشتر ايجاد کنيم.هرچقدر در اين روش موفق تر باشيم اين مديريت ما را تقويت مي کند که در جهت توسعه اقتصادي کشور خوب عمل کرده ايم. اما ما نتوانسته ايم منابع خارج از کشور را جذب کنيم و همواره سعي کرده ايم از منابع داخلي استفاده کنيم و اين کار با پول بيشتر انجام شده است.


مردم سالاري
«مسئوليت سنگين نمايندگان خانه ملت» عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم شهرام صدوقي است كه در آن مي‌خوانيد:
لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها چند روزي است که در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مورد ارزيابي نمايندگان مردم قرار گرفته است. در بين دولتمردان از اجراي اين طرح به عنوان طرح تحول اقتصادي و جراحي بزرگ اقتصاد ايران نام برده مي شود.
قطع يارانه‌هاي دولتي از دهک‌هاي بالاي جامعه و اختصاص آن به اقشار ضعيف و دهک‌هاي پايين کشور نقطه هدف گذاري شده در طرح هدفمند سازي يارانه‌ها عنوان شده است. آزادسازي قيمت‌ها، ارايه خدمات و فروش کالا با قيمت‌هاي تمام شده از ابزار اجراي اين طرح هستند. دهک‌هاي بالاي جامعه اگرچه در اين جراحي بزرگ اقتصادي از دريافت يارانه محروم مي شوند اما در حقيقت بار اصلي حذف يارانه‌ها بر دوش مصرف کنندگان کالا و خدمات و زيرگروه‌هاي دهک‌هاي پايين جامعه است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.137 seconds.